ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

ΘΕΑΤΡΟ-ΧΟΡΟΣ

Παρουσιάστηκε το Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα 2025 - 2026 του ΘΟΚ

Σε μια ατμόσφαιρα δημιουργικής προσμονής και έντονης καλλιτεχνικής ενέργειας, παρουσιάστηκε την Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025, στη Νέα Σκηνή ΘΟΚ «Νίκος Χαραλάμπους», το Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου για τη θεατρική περίοδο 2025 - 2026. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν δημοσιογράφοι, μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ΘΟΚ, σκηνοθέτες και ηθοποιοί καθώς και το Διοικητικό και Τεχνικό Προσωπικό του Οργανισμού.

Κριτική θεάτρου - Σκέψεις για την «Απολυμένη»

Παρακολούθησα το περασμένο Σάββατο την παράσταση «Η Απολυμένη» του Αντώνη Τσιπιανίτη, με τη Νάγια Αναστασιάδου επί σκηνής, σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κολοκοτρώνη, που συνεχίζει για δύο ακόμα Σάββατα (10 και 17 Φεβρουαρίου) στο Wherehaus 612, σε παραγωγή των θεατρικών ομάδων Point To Contemporary Theater και Anyhow Theatre Ensemble. Φεύγοντας από τον θεατρικό χώρο αισθάνθηκα ότι μερικά κείμενα, αν τα διαχειριστείς σωστά, λόγω της θεματικής τους, μπορούν να γίνουν και επίκαιρα και θελκτικά για το κοινό, όντας στην φαινομενική απλότητά τους, επικίνδυνα.

Για το Α΄εξάμηνο 13 παραγωγές από εννέα φορείς

Το θεατρικό τοπίο στην Κύπρο μετά και τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν το Σχέδιο Θυμέλη έχει μπει σε τροχιά ριζικής αναδιοργάνωσης ή τουλάχιστον αυτό δείχνουν τα τελικά αποτελέσματα του Α΄ Εξαμήνου, και τις παραγωγές που τελικά θα γίνουν. Πιο συγκεκριμένα για το Α΄ εξάμηνο αποδέχθηκαν την κρατική επιχορήγηση εννέα φορείς, για το ανέβασμα 13 παραγωγών. Το συνολικό ύψος της κρατικής επιχορήγησης έφτασε για το Α΄ Εξάμηνο τις 359.610 ευρώ, ενώ αρχικά ήταν διαθέσιμα 776.004 ευρώ.

Ένωση ηθοποιών–Κλαδική καλλιτεχνών θεάτρου: Καμία δημόσια χορηγία χωρίς συλλογική σύμβαση

Σε κοινή ανακοίνωση η Ένωση Ηθοποιών Κύπρου και η Κλαδική Καλλιτεχνών Θεάτρου ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ αναφέρει το γεγονός ότι δεν υποχωρούν «στα θέματα του κατώτατου μισθού και της χρονικής διάρκειας των συμβολαίων« και ότι «αποδεχόμαστε την πρόταση της Ομοσπονδίας για μείωση των ποσών του Ταμείου Προνοίας και την μη καταβολή του 13ου μισθού» μετά τη συνάντηση που είχαν με τη Συλλογικότητα Θεάτρου γνωστοποιώντας τις θέσεις τους και στην Ομοσπονδία.

Τρεις ψηλές γυναίκες, μια ύπαρξη

Η συνομιλία με το γήρας συντελείται σε ένα αισθητικά πολυμορφικό θεατρικό βίωμα, σε ένα θέαμα κίνησης και ακινησίας, ήχου και σιωπής, σε ένα εντυπωσιακά εικαστικό, ακραία φορμαλιστικό θέατρο. Το θέατρο του Ρόμπερτ Γουίλσον. Και στις «Τρεις ψηλές γυναίκες» (1991) του Εντ. Αλμπι, ο Αμερικανός σκηνοθέτης καλλιεργεί την τέχνη του στυλιζαρίσματος των μορφών, των κινήσεων, των βλεμμάτων, των χειρονομιών και των δραματικών καταστάσεων, φιλοτεχνεί το κάδρο, στο οποίο περικλείεται η συλλεκτική παράσταση.

Αυτές είναι οι αποφάσεις για στήριξη του θεατρικού τομέα - Τα ποσά των χορηγιών

Το Υφυπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει ότι, σε συνέχεια σειράς συναντήσεων και επαφών που διεξήγαγε η Υφυπουργός Πολιτισμού Δρ Βασιλική Κασσιανίδου με εκπροσώπους του τομέα του θεάτρου, με στόχο την παροχή των μέσων τόσο για την υλοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων θεατρικών παραγωγών για το Α’ εξάμηνο 2024, όσο και τη στήριξη των θεάτρων που διατηρούν στέγη, προβαίνει στις ακόλουθες ενέργειες:

Αυξάνεται στις 40.000 ευρώ η χορηγία για τα λειτουργικά έξοδα των θεάτρων

Διπλασιάζεται τελικά στις 40.000 ευρώ (από 20.000) το ανώτατο όριο χρηματοδότησης των θεατρικών φορέων, όπως είχε αναφέρει η «Κ» στο ρεπορτάζ της Τετάρτης 17 Ιανουαρίου. Όπως προνοεί το νέο Σχέδιο Κάλυψης Λειτουργικών Δαπανών 2024 οι επιλέξιμες δαπάνες των θεατρικών οργανισμών θα μπορούν να χρηματοδοτούνται μέχρι και το 80% του συνόλου τους.

Αυξάνεται η χορηγία του Θυμέλη για το Α΄ εξάμηνο κατά 170.000

Σε αλλαγές-διορθώσεις προτίθεται να προχωρήσει το υφυπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το Σχέδιο Θυμέλη, όπως πληροφορείται η «Κ», μετά και τις αντιδράσεις από τον θεατρικό κόσμο. Ουσιαστικά, το υφυπουργείο κινείται σε δύο άξονες, από τη μία στην αύξηση του ποσού που θα δοθεί στα θέατρα για το Α΄ εξάμηνο του 2024, και από την άλλη στην αύξηση του ποσού για τα λειτουργικά έξοδα των θεάτρων που έχουν έδρα.

Περφορμανς ντοκουμέντο Bodies we fa|| στον Πολυχώρο Συνεργείο

Βασισμένη σε αληθινές αφηγήσεις, η περφορμανς ντοκουμέντο Bodies we fa|| και στο www.kathimerini.com.cy μιλούν η Νάγια Τ. Καρακώστα, η Παναγιώτα Ζιντίλη και η σκηνοθέτρια Έλενα Σωκράτους. Η περφόρμανς παρουσιάζεται στο πλαίσιο του 2ου συμπεριληπτικού Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών Beyond DisDance που διοργανώνει ο Πολυχώρος Συνεργείο στη Λεμεσό.

Περφορμανς ντοκουμέντο: Bodies we fa|| for

Βασισμένη σε αληθινές αφηγήσεις, η περφορμανς ντοκουμέντο Bodies we fa|| for αναρωθκιέται ποιες σωματικότητες (τελικά) ερωτεφκούμαστεν;

Ανακοινώθηκαν τα βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ για το 2023

Στον ηθοποιό Σταύρο Λούρα απονέμεται το Μεγάλο Βραβείο ΘΟΚ, στο σκηνοθέτη Πάρι Ερωτοκρίτου το Βραβείο Δημιουργού της Χρονιάς και τη μουσικό περφόρμερ Aναστασία Δημητριάδου το βραβείο Νέου Δημιουργού της Χρονιάς, σύμφωνα με το Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ανακοίνωσε τα Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ για το 2023.

Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ έτους 2023: Στ. Λούρας, Π. Ερωτοκρίτου και Nama Dama

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ανακοίνωσε τα Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ για το 2023. Το Μεγάλο Βραβείο ΘΟΚ απονέμεται στον ηθοποιό Σταύρο Λούρα, το Βραβείο Δημιουργού της Χρονιάς στον σκηνοθέτη Πάρι Ερωτοκρίτου και το Βραβείο Νέου Δημιουργού της Χρονιάς στη μουσικό περφόρμερ Aναστασία Δημητριάδου (Nama Dama).

Ο «Ερωτόκριτος» του Κορνάρου από το ΚΘΒΕ στη Λευκωσία

Το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας παρουσιάζει τον «Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου, το έμμετρο μυθιστόρημα της κρητικής Αναγέννησης, ανεβασμένο από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ). Η σύλληψη και σκηνοθεσία της παραγωγής ανήκει στη σκηνοθέτρια και ηθοποιό Αργυρώ Χιώτη. Στο www.kathimerini.com.cy μίλησαν οι τέσσερις ερμηνευτριες που ενσαρκώνουν την Αρετούσα, οι Χαρά Γιώτα, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Εμμανουέλα Καμπίτση και Αίγλη Κατσίκη και οι τρεις ερμηνευτές που ενσαρκώνουν τον Ερωτόκριτο, οι Κωστής Καπελλίδης, Κωνσταντίνος Χειλάς και Χρίστος Στυλιανού, για το πώς βλέπουν τους βασικούς χαρακτήρες του ποιήματος του Κορνάρου, που έζησαν μια αγάπη μπιστική, «που ουδέ ποτέ τση ελειώθη».

Το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας… που δεν τελειώνει παρουσιάζει τον «Ερωτόκριτο» του ΚΘΒΕ

Το έμμετρο μυθιστόρημα της κρητικής Aναγέννησης του Βιτσέντζου Κορνάρου, ανεβασμένο από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), «Ερωτόκριτος», ανοίγει την αυλαία του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας…που δεν τελειώνει για τη νέα χρονιά, την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2024. Η σύλληψη και σκηνοθεσία της παραγωγής ανήκει στην Αργυρώ Χιώτη, παλιά γνώριμη του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας, όπου και παρουσίασε το 2019 την «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, μια παραγωγή της Στέγης Ωνάση.

Συνεχίζονται οι αναταράξεις στο θεατρικό τοπίο

Αναταράξεις έχει προκαλέσει η εφαρμογή του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ στον χώρο του θεάτρου, με τα μέλη της Ομοσπονδίας Θεατρικών Φορέων Κύπρου, να έχουν ήδη ανακοινώσει ότι έχουν αναστείλει τις εργασίες τους και ότι δεν θα πραγματοποιήσουν πρόβες και παραστάσεις για τα έργα που είχαν υποβάλει στο ΘΥΜΕΛΗ για το 2024, ενώ το Υφυπουργείο Πολιτισμού λέει πως δεν είναι τρόπος αντιμετώπισης η απειλή για κλείσιμο θεάτρων και ότι θα χρηματοδοτηθούν 30 παραγωγές.

Τα αποτελέσματα του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ 2024 για το Α' εξάμηνο

Το Υφυπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει ότι έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων για το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, αναφορικά με τη χρηματοδότηση επαγγελματικών θεατρικών παραγωγών που θα πραγματοποιηθούν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024. Στόχος ήταν να επιλεγούν για οικονομική στήριξη ρεπερτόρια που πρωτοτυπούν, ανανεώνουν και εμπλουτίζουν με νέες προτάσεις ερμηνείας και εκφραστικών μέσων τις θεατρικές παραγωγές.

Πέθανε ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιώργος Μιχαλακόπουλος

Σε ηλικία 85 ετών έφυγε από τη ζωή ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιώργος Μιχαλακόπουλος, , αφήνοντας πίσω μια μακρά και καλλιτεχνικά καταξιωμένη πορεία.

«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» - Ακυρώνονται οι παραστάσεις

Ακυρώνονται προσεχείς παραστάσεις της παραγωγής «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου λόγω ασθένειας συντελεστών.

«Το τέρας έρχεται» του ΘΟΚ - Έγκριση για παραστάσεις σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου με ανακοίνωση του ενημερώνει ότι για την παραγωγή «Το τέρας έρχεται», έχει λάβει έγκριση για τη διοργάνωση παραστάσεων σε μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων. Υπενθυμίζουμε ότι πριν από μερικές βδομάδες, είχε δημιουργηθεί σάλος από την απαγόρευση παρουσίασης του εν λόγω έργου σε μαθητές από λειτουργό του Υπουργείου Παιδείας για καλλιτεχνικούς λόγους.

Δαμάζοντας τον φόβο και την ενοχή

«Το ότι γεμίζουν τη θεατρική αίθουσα και δηλώνουν το παρών τους και πέρα των οργανωμένων σχολικών παραστάσεων, όταν αυτές υπάρχουν, και οργανώνονται και έρχονται σε παρέες ή δύο δύο ή κατά μόνας, γιατί άκουσαν για κάποια παράστασή μας, είναι η ανταμοιβή μας για τις δυσκολίες και τις “αρτηριοσκληρύνσεις” που συναντάμε» λένε στην «Κ» η Ειρήνη Ανδρέου και Γιάννης Καραούλης, σκηνοθέτες της παράστασης «Το τέρας έρχεται», που ανεβαίνει αυτή την περίοδο στις Αποθήκες του ΘΟΚ και θεωρώ πως αυτός ο θεατρικός χώρος έχει κερδίσει επάξια τη θέση του.

Ένα κεφτεδάκι, ένας κόσμος ολόκληρος

Το «Meatball» του Δημήτρη Φούτσια, που ανεβάζει αυτή την περίοδο η ΕΘΑΛ, σε σκηνοθεσία Μαρίνας Βρόντη αφορά κάτι περισσότερο από τον βιγκανισμό και τα δικαιώματα των ζώων, που είναι το κεντρικό θέμα της παράστασης. Αφορά, θεωρώ, και την απολυτότητα στις σκέψεις μας και στις θέσεις μας. Στην «Κ» μίλησαν για την παράσταση και το έργο οι ηθοποιοί Γρηγόρης Γεωργίου και Πέννυ Φοινίρη, που υποδύονται το ένα από τα δύο ζευγάρια που βρίσκονται εν τω μέσω μιας αλλοπρόσαλλης κατάστασης, με αφορμή ένα δαγκωμένο κεφτεδάκι.

Ο Αμλετ είναι ένα κακομαθημένο αγόρι

«Για μένα, μια σύγχρονη θεώρηση του θεάτρου σημαίνει αναζήτηση ερωτημάτων σε παλιά και νέα θεατρικά κείμενα και υλικό που έχουν σχέση με την κοινωνία μας σήμερα» λέει στην «Κ» ο σκηνοθέτης Τόμας Οστερμάιερ, καλλιτεχνικός διευθυντής της Σάουμπινε.

«TIFL», η νέα παραγωγή της θεατρικής πλατφόρμας «Βήμα σε νέους καλλιτέχνες»

Το «TIFL», η νέα παραγωγή της θεατρικής πλατφόρμας «Βήμα σε νέους καλλιτέχνες» σε συνεργασία με την ομάδα «Θέατρο Ergo», βυθίζεται στην τρικυμία της προσφυγικής κρίσης και δίνει την ευκαιρία στο κοινό να βγάλει και πάλι την ελπίδα και την ανθρωπιά στην επιφάνεια.

Ιζέλ Σεϊλανί στην «Κ»: Στόχος να μη μιμηθώ τον Τσάπλιν

«Ένα από τα μεγαλύτερα κίνητρά μου ερχόμενος στο Εθνικό Θέατρο να παίξω τον Τσάρλι Τσάπλιν είναι να δούμε πώς ο καπιταλισμός έχει επιβληθεί στα πάντα. Πώς οι άνθρωποι πιέζονται. Το να παίξω τον Τσάρλι Τσάπλιν είναι ένα κίνητρο, ώστε να αντισταθούμε σε όλα όσα μας καταπιέζουν» μού λέει ο Ιζέλ Σεϊλανί, ο πρώτος Τ/κ ηθοποιός που παίζει στην παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας, «Τα Φώτα της πόλης» στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», σε σκηνοθεσία Αμαλίας Μπένετ.

Ο Θείος Βάνιας του Άντον Τσέχωφ

Κλασικό αριστούργημα της Ρωσικής δραματουργίας και οικουμενικό κτήμα της παγκόσμιας λογοτεχνικής κληρονομιάς, Ο Θείος Βάνιας του Τσέχωφ είναι μία συγκλονιστική αποτύπωση της ανθρώπινης μοίρας – πέρα από τον τόπο και τον χρόνο – που καταργεί γεωγραφικούς και πολιτισμικούς περιορισμούς. Η παραγωγή του Θεάτρου «Διόνυσος», επανασυστήνοντας το έργο στο Κυπριακό κοινό μετά από είκοσι πέντε ολόκληρα χρόνια – σε σκηνοθεσία της Αύρας Σιδηροπούλου – φέρνει τον Βάνια πιο κοντά στο σήμερα από ποτέ, και με χιούμορ και ευαισθησία μας παρουσιάζει έναν «αντι-ήρωα του καιρoύ μας».

Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών «Encounters| Συναντήσεις»

Οι Ασώματες Δυνάμεις εγκαινίασαν την Τρίτη 28 Νοεμβρίου το θεματικό φεστιβάλ «Encounters | Συναντήσεις», ένα νέο πρόγραμμα φιλοξενίας, εργαστηρίων και παραστάσεων που στοχεύει στην συνάντηση καλλιτεχνών από όλο το φάσμα των παραστατικών τεχνών με σκοπό την ανταλλαγή προβληματισμού και πρακτικών μεθόδων που αφορούν τόσο στη δημιουργία μιας παράστασης, όσο και στην σχέση τέχνης και κοινωνίας.

Μία «αν-αρχειακή» ενδιαφέρουσα έρευνα

Ο Παύλος Κουντουριώτης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο ArtEZ της Ολλανδίας και διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος MA Performance Practices, σε συνέντευξη στην «Κ» μιλάει για την παράσταση revisiting tools/ tending, που παρουσιάστηκε στη Στέγη Χορού Λευκωσίας την Κυριακή 19 Νοεμβρίου με τη συμμετοχή επτά καλλιτεχνών. Στην παράσταση έγινε παρουσίαση του έργου της χορογράφου Αριάννας Οικονόμου, η οποία τα τελευταία 40 χρόνια δείχνει στο κοινό πολλούς και διάφορους τρόπους με τους οποίους το σώμα και το μυαλό μπορεί να εκφραστεί.

«Η Αυτοκτονία δύο εραστών του Χριστοφή και της Φωτεινής»

Η ομάδα Passenger σε συνεργασία με τη Θεατρική Στέγη Κύπρου παρουσιάζει το ποιητάρικο άσμα του Χαράλαμπου Μ. Άζινου «Η αυτοκτονία δύο εραστών, του Χριστοφή και της Φωτεινής». Η πρόταση της ομάδας Passenger παρουσιάζεται για τέσσερις παραστάσεις στο Υπόγειο του Σατιρικού Θεάτρου από τις 29 Νοεμβρίου, σε μορφή σκηνοθετημένου αναλογίου.

Διαμαρτυρία μακιγιαρισμένη με χρυσόσκονη

Συναντήθηκα με τον ηθοποιό Μάριο Ιωάννου στην Αθήνα, την περασμένη εβδομάδα, σε μία όμορφη πλατεία, στου Ψυρρή. Καθίσαμε σε μία από τις καφετέριες της πλατείας, στέκι του Μάριου και πριν αρχίσουμε να μιλάμε για την παράσταση «Tea Ceremony» (παραγωγή της SRSLY_yours, σε σκηνοθεσία/δραματουργία Αχίμ Βίλαντ) που ανέβαζε στο Bios Athens B τον Νοέμβριο (αργότερα μαθαίνω πως το «Tea Ceremony» θα συνεχιστεί με την ελληνική εκδοχή του), η συζήτησή μας οδηγήθηκε χωρίς πρόγραμμα σε κάθε είδους τελε

Μονοπρόσωπη απαγόρευση για την εφηβική παράσταση του ΘΟΚ «Το τέρας έρχεται»

Δεν εγκρίνει η μονομελής… «επιτροπή» του υπουργείου Παιδείας για τα σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης την παράσταση του ΘΟΚ «Το τέρας έρχεται» που αυτή την περίοδο ανεβαίνει στις Αποθήκες του ΘΟΚ στο πλαίσιο των Δράσεων 2023-2024: «Νέ@ σε έρηµο νησί» του Οργανισμού, σε σκηνοθεσία Ειρήνης Ανδρέου και Γιάννη Καραούλη.

Η Κύπρος χορεύει στον ρυθμό της εξωστρέφειας

ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Η έναρξη της 23ης Πλατφόρμας Χορογραφίας Κύπρου, το βράδυ της 10ης Νοεμβρίου, ήταν ενδεικτική τού τι θα επακολουθούσε. Παρότι η πανδημία «έκλεισε» αρκετό φιλοθεάμον κοινό στο σπίτι του, κυρίως από κεκτημένη ταχύτητα, το ιστορικό και καθοριστικό θέατρο της Λεμεσού «Ριάλτο» ήταν ένα πολύχρωμο, πολύβουο σμάρι καλλιτεχνών, παραγόντων, δημοσιογράφων και κοινού, υπό τον τροπικό βραδινό ουρανό της κυπριακής πόλης.

ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

X

Μπες στο μυαλό των
αγαπημένων σου αρθρογράφων

Λάβε στο email σου το τελευταίο τους άρθρο στη στιγμή που δημοσιεύεται.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Entipi Ekdosi Title

Λάβε στο email σου το τελευταίο τους άρθρο στη στιγμή που δημοσιεύεται.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ