ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πρόοδος στις συνομιλίες Ουάσιγκτον – Τεχεράνης

Kathimerini.gr

Βανς και Καλιμπάφ προωθούν οδικό χάρτη για τη συνέχεια των διαπραγματεύσεων, παρά τους κραδασμούς που προκάλεσαν οι συγκρούσεις στον Λίβανο

Ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ιράν, ο Μοχαμάντ Μπαγέρ Καλιμπάφ, επανέλαβε χθες Δευτέρα τη θέση ότι τα Στενά του Ορμούζ δεν θα επανέλθουν στην προπολεμική κατάσταση αλλά θα είναι η χώρα του αυτή που θα «διαχειρίζεται» τη θαλάσσια οδό στρατηγικής σημασίας, ανέφερε κρατικό μέσο ενημέρωσης.

«Όλος ο κόσμος πρέπει να ξέρει ότι η διαχείριση του στενού του Ορμούζ δεν θα είναι ποτέ αυτή που ήταν πριν από τον πόλεμο», είπε ο επικεφαλής του ιρανικού κοινοβουλίου, που ηγείται της ομάδας διαπραγματευτών με τις ΗΠΑ στο εγχείρημα για τον οριστικό τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων IRNA.

«Βεβαίως οι διεθνείς κανόνες θα τηρηθούν, αλλά το Ιράν θα διαχειρίζεται τα Στενά του Ορμούζ», επέμεινε.

Ο Καλιμπάφ επισκέφθηκε εξάλλου χθες το Ομάν, μαζί με τον υπουργό Εξωτερικών Αμπάς Αραγτσί. Συναντήθηκαν με τον επικεφαλής της διπλωματίας του σουλτανάτου Μπαντρ Αλμπουσάιντι πριν επιστρέψουν στο Ιράν.

Πρόοδος στις συνομιλίες 

Ο Μοχαμάντ Μπαγέρ Καλιμπάφ συμμετείχε νωρίτερα στην Ελβετία στην πρώτη συνεδρία των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ, όπου υψηλόβαθμες αντιπροσωπείες των δύο χωρών πραγματοποίησαν άλλο ένα βήμα προσέγγισης ύστερα από εντατικές διαπραγματεύσεις που κράτησαν 18 ώρες.

«Κατά την άποψή μου, το ταξίδι αυτό επέτρεψε να σημειωθούν καλές επιτυχίες, ιδίως όσον αφορά τις συνομιλίες για τα Στενά, για τον Λίβανο, για το πετρέλαιο, για την αποδέσμευση των παγωμένων πόρων, που είναι μια από τις προόδους που κάναμε. Βεβαίως, θεωρούμε ότι δεν βρισκόμαστε ακόμη παρά στην αρχή αυτής της δουλειάς και πρέπει να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας», ανέφερε, σύμφωνα με βίντεο που δημοσιοποίησε μέσω Telegram.

Έκρινε ακόμη ότι το Ισραήλ «εναντιώνεται σθεναρά στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, που θεωρεί απειλή για την ίδια την ύπαρξή του και επιδιώκει να σαμποτάρει».

Επικεφαλής της αμερικανικής αντιπροσωπείας ήταν ο αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς.

Σε κοινή ανακοίνωση που εκδόθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, οι μεσολαβητές από το Πακιστάν και το Κατάρ έκαναν λόγο για «ενθαρρυντική πρόοδο», καρπός της οποίας υπήρξε η κατάστρωση οδικού χάρτη για την επίτευξη συνεκτικής συμφωνίας ειρήνευσης, με χρονικό ορίζοντα 60 ημερών. Στο διάστημα αυτό θα τεθούν επί τάπητος τα κεφαλαιώδη ζητήματα που μένουν ανοιχτά, όπως το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα και η άρση των αμερικανικών κυρώσεων. Οι διαβουλεύσεις σε τεχνικό επίπεδο για τα ζητήματα αυτά άρχισαν ήδη χθες στο Μπούργκενστοκ, αμέσως μετά την αναχώρηση των πολιτικών αντιπροσωπειών.

Στις διαβουλεύσεις της Κυριακής, οι δύο πλευρές συμφώνησαν επίσης να δημιουργήσουν μια γραμμή επικοινωνίας για την επίλυση των όποιων προβλημάτων σχετικά με τη διεθνή ναυσιπλοΐα στα Στενά του Ορμούζ και ένα κέντρο διαχείρισης κρίσεων για την περιφρούρηση της εκεχειρίας στον Λίβανο.

«Θέσαμε πολύ καλά θεμέλια για μια επιτυχημένη τελική συμφωνία», δήλωσε στους δημοσιογράφους μετά το πέρας των συνομιλιών ο Τζέι Ντι Βανς, προσθέτοντας ότι οι Ιρανοί δέχθηκαν να επιστρέψουν στη χώρα τους οι επιθεωρητές της Διεθνούς Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (ΙΑΕΑ). Η Τεχεράνη είχε διακόψει σχεδόν κάθε συνεργασία με την ΙΑΕΑ ύστερα από τους βομβαρδισμούς εγκαταστάσεων του πυρηνικού της προγράμματος από ΗΠΑ και Ισραήλ, πριν από ένα χρόνο.

Οι συνομιλίες της Κυριακής ήταν επεισοδιακές, καθώς κάποια στιγμή η ιρανική αντιπροσωπεία αποχώρησε και τόνισε ότι θα αναχωρούσε από την Ελβετία λόγω των νέων απειλών που είχε εκτοξεύσει ο Ντόναλντ Τραμπ. Μιλώντας στο Fox News, ο Αμερικανός πρόεδρος προειδοποίησε τους Ιρανούς ότι «σε λίγο δεν θα έχουν πια πατρίδα» αν επιμείνουν να ξανακλείσουν τα Στενά του Ορμούζ. Νωρίτερα, οι Φρουροί της Επανάστασης είχαν ανακοινώσει ότι θα έκλειναν τα Στενά λόγω των συνεχιζόμενων ισραηλινών επιδρομών στον Λίβανο.

Τελικά η ιρανική αντιπροσωπεία επέστρεψε στο τραπέζι των διαβουλεύσεων, ενώ το Ισραήλ είχε σταματήσει από το Σάββατο τους αεροπορικούς βομβαρδισμούς εναντίον της Χεζμπολάχ στον Λίβανο. Μετά το τέλος των συνομιλιών, ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών Αμπάς Αραγκτσί, που ήταν μέλος της ιρανικής αντιπροσωπείας, μίλησε και αυτός για «ουσιώδη πρόοδο». Μιλώντας σε δημοσιογράφους ανέφερε ότι η χώρα του εξασφάλισε την απελευθέρωση μέρους εκ των δεσμευμένων ιρανικών κεφαλαίων στο εξωτερικό, την εκκίνηση σχεδίου ανοικοδόμησης και ανάπτυξης του Ιράν και την άρση των απαγορεύσεων αναφορικά με τις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου και πετροχημικών προϊόντων. Το τελευταίο σκέλος επιβεβαιώθηκε λίγες ώρες αργότερα από τον Αμερικανό υπουργό Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ. Η άρση των απαγορεύσεων θα έχει διάρκεια κατ’ αρχάς 60 ημερών και η συνέχισή της θα εξαρτηθεί από το αποτέλεσμα των αμερικανοϊρανικών διαπραγματεύσεων. Σχετικά με την απελευθέρωση ιρανικών περιουσιακών στοιχείων, ο Τζέι Ντι Βανς εξήγησε ότι θα γίνει υπό τον όρο ότι δεν θα χρηματοδοτηθούν με τα κεφάλαια αυτά «τρομοκρατικές οργανώσεις» και ότι θα αγοραστούν από το Ιράν αμερικανικά προϊόντα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ Συνδεθείτε

ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

X

Μπες στο μυαλό των
αγαπημένων σου αρθρογράφων

Λάβε στο email σου το τελευταίο τους άρθρο τη στιγμή που δημοσιεύεται.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Απόκτησε συνδρομή με €50 τον χρόνο για πρόσβαση στην έντυπη έκδοση.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ